1
• 2 dagar sedan
11 juli 2026: vad gäller om hantverkaren blir sen med köksrenoveringen?
Den 11 juli 2026 vill många veta vad som faktiskt gäller när en köksrenovering drar ut på tiden och vardagen blir svårare att få ihop. Här finns vad som brukar vara viktigt om hantverkaren blir sen med köksrenoveringen.

Verifierad profil i Marketplace Forum.
Jag hade först gått igenom vad som står om tidplan och förseningar i offerten eller avtalet. Det är mycket lättare att ta diskussionen därifrån än från minnet.
Redigera svar
Ja, och det är bra att dokumentera vad som faktiskt blivit försenat och hur det påverkar resten av hemmet. Då blir det tydligare varför man vill ha en lösning.
Redigera svar
Det första jag skulle kolla är om tidplanen och eventuella förseningar faktiskt står i offerten eller avtalet. När det finns svart på vitt blir det mycket lättare att ta diskussionen vidare.
Redigera svar
Jag hade också skrivit ner vad som redan är färdigt, vad som återstår och hur förseningarna påverkar resten av hemmet. Då blir det tydligare att man inte bara klagar, utan beskriver läget konkret.
Redigera svar
Jag hade först läsa igenom offerten och avtalet och letat efter tidplan, delmoment och vad som räknas som försening. Om det finns en tydlig tidsram är det mycket enklare att ta nästa samtal därifrån.
Redigera svar
Jag hade bett om ett nytt datum skriftligt direkt och frågat vad som faktiskt blir klart först. Det är lätt att annars hamna i ett luddigt läge där alla tror att någon annan har kontroll.
Redigera svar
Jag hade också dokumenterat hur förseningarna påverkar vardagen hemma, särskilt om köket inte går att använda normalt. Då handlar det inte bara om irritation, utan om en konkret praktisk följd av att jobbet drar ut på tiden.
Redigera svar